نظارت الهی برانسان ازدیدگاه قرآن
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده عبداله الهی خواه
- استاد راهنما سیداحمد امام زاده عبدالوهاب شاهرودی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده ؛ تحقیق توصیفی ـ تحلیلی حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش اساسی است که نظارت الهی بر انسان از دیدگاه قرآن کریم چگونه است؟ محقق با بهره گیری از آیات و تفسیر مفسران به بررسی مفهوم نظارت و چگونگی نظارت دائمی خداوند بر اعمال انسان در تمام ساعات شبانه روز و اثرات این نظارت پرداخت و سپس با اثبات علم خدای متعال نسبت به جمیع حوادث و اینکه اعمال آدمیان و حتی معصومین، مورد نظارت و کنترل حقتعالی است به نتایج زیر دست یافت: ـ لطف و عدالت پروردگار ایجاب می کند که برای اعطاء حقوق انسانها به میزان کردارشان، ناظرانی بر اعمال و رفتار آنها نظاره نمایند . -از آنجا که نظام هستی یک نظام هدفمند است و انسان نیز به عنوان یک عنصر از عناصر جهان هستی می باشد از جانب خداوند متعال و دیگر ناظران او در همه اوقات و عصرها تحت مراقبت و کنترل می باشد. ازاین رو نظام نظارت الهی، همگانی وهمیشگی است، بگونه ای که هیچ انسانی لحظه ای از دید تیزبین نظارت دور نیست. ـ ملاحظات تاریخی نشان می دهد که انبیاء و ائمه معصومین و دیگر شاهدان اعمال، نقش کلیدی در هدایت انسان ها و جوامع به سوی عزت و سعادت ایفا می کنند. و فقدان نظارت الهی، نقش جبران ناپذیری در سوق دادن انسانها به سمت وسوی انحطاط و ذلت به نمایش گذاشته است.
منابع مشابه
حکمت آزمونهای الهی در قرآن
در این نوشتار بر آنیم تا حکمت آزمونهای خداوند را دریافته روشن سازیم که منظور او از امتحان انسان نه برای کسب خبر است که او دانای غیوب است و آگاه مضمرات قلوب، بلکه همة بندگانش و حتی پیامبران و اولیاء را در همة زمانها می آزماید تا تربیتشان کند، بر اساس عملشان داوری فرماید و پاک را از بدسرشت باز نماید. چگونگی و روند کلی این امر، در اینجا به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
متن کاملادیان الهی از منظر قرآن
هدف این نوشتار تبیین رابطه اسلام با مسیحیت، یهودیت، زرتشت و صابئین است. اسلام با تمامى ادیان حتى ادیان بدون کتاب راه تعامل سالم را باز مىداند و از میان همه ادیان با مسیحیت روابط معنوى و مشترکات افزونتر دارد. نگارنده بر آن است که اسلام در محیطى مسیحى روحانى زاده شد و این ایده را که حیات هستى و انسانى نفس خداست از مسیحیت وام گرفته است. او همچنین از تعامل اسلام و یهودیت، مسیحیت و سایر ادیان چون ...
متن کاملالهی قمشهای و ترجمه قرآن
ترجمه قرآن به زبان های مختلف، به خصوص به زبان فارسی، از دیرباز رایج بوده است. در دوران متأخر، به جهت گسترش سواد عمومی ایرانیان و روی آوردن آنها به مطالعه قرآن و توجه به معانی آن، روند ترجمه قرآن افزایش یافته است. از سویی دیگر، با توجه به قداست متن قرآنی و اهمیّت معانی آن در اندیشه و عمل مسلمانی، صحّت ترجمه اهمیّت ویژهای دارد؛ اما با وجود این، ترجمههای موجود، کمابیش اشکالاتی کلی و جزئی دارند و ...
متن کاملتعمیمپذیری روشهای تربیت الهی در قرآن
قرآن کریم کتاب تربیتی است که خداوند متعال، در آن هم بهطور مستقیم از روشهایی برای تربیت پیامبر اکرمn و سایر مردم استفاده کرده است و هم روشهایی را به پیامبر و دیگران برای تربیت آموخته است. هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که آیا مربیان انسانی میتوانند از روشهای تربیتی خداوند در قرآن کریم به منظور تربیت انسانها استفاده کنند یا اینکه روشهای تربیت قرآن کریم ویژه خداوند است و مربیان انسانی نم...
متن کاملگونهشناسی هدایت الهی در قرآن و حدیث
هدایت، به معنای نشان دادن راه درست مقصد، از واژههای پرتکرار در قرآن و حدیث است. هدایت، گونهای راهنمایی، همراه با لطف و بار معنایی مثبت است؛ ولی گاه به قصد تهکّم برای غیر آن به کار میرود. هدایت کردن خداوند به دو گونه عمومی و ویژه است. هدایت عمومی خداوند، شامل همه آفریدههاست و به سه گونه هدایت فطری، عقلی و تشریعی قابل تقسیم است که هر کدام نیز شاخههای فرعی دیگری دارند. هدایت ویژه خداوند نیز گ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023